Tempels, monniken, kung fu EN wifi ;-) - Reisverslag uit Dengfeng, China van Rosa-Lin Sterke - WaarBenJij.nu Tempels, monniken, kung fu EN wifi ;-) - Reisverslag uit Dengfeng, China van Rosa-Lin Sterke - WaarBenJij.nu

Tempels, monniken, kung fu EN wifi ;-)

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Rosa-Lin

28 April 2016 | China, Dengfeng

Donderdagavond 28 april 19.30u.
Locatie: Shaolin Summer Resort
Dengfeng, China

NI HAO
Inmiddels onze tweede dag in het Summer Resort van de Shaolin Tempel. We logeren op het terrein van de monnikken, tussen alle kung fu studenten en monnikken in. Er zijn hier nauwelijks toeristen. Een enkeling die hier voor maanden zit daadwerkelijk met het idee om Kung Fu te trainen, verder nobody.
Na een ritje van 1,5 uur gisteren vanuit ons hotel in Zhengzhou naar Dengfeng hebben we op aanraden van onze gids daar eerst wat boodschappen gedaan. Want op het terrein van Shaolin is niet veel te krijgen, zo meldde hij.
Nou dat valt reuze mee, alleen het is allemaal gewoon Chinees natuurlijk. Maar ook hier kunnen we wat toetjes kopen, wat brood-achtige dingen en wat fruit en komkommer bijvoorbeeld.
HEt ontbijt is wel ECHT chinees dit keer, maar ook taugé met een pepertje, worteltjes met een pepertje en een gekookt eitje zijn een prima ontbijt. Voor Rosa-Lin zijn de toetjes en het brood met jam die we gekocht hebben. Die is niet zo voor het chinese ontbijt;-).

Bij een wandeling door het park in Dengfeng kwamen we uit bij de voorrondes voor de VOICE of CHINA. Echt waar....volgens onze gids dan. We hebben 2 kandidaten gehoord....hihi....de gids vroeg ons hoe we dit vonden. Diplomatiek geantwoord: heel anders dan bij ons;-).
Het was Chinese opera wat er gezongen werd en toen kandidaat nummer 2 kwam, een man, zei onze gids meteen : "die is heeel goed"!
We moesten heel veel moeite te doen om onze lach in te houden, want het was voor onze oren werkelijk niet om aan te horen.
Hij mag NIET bij Vocalis hadden we al besloten!
Grappig was wel dat de jury steeds wegliep...die werd gebeld of moest gaan bellen. Vervolgens ging de zanger gewoon maar door;-)).
Podium pakken als je t pakken kan natuurlijk;-)).

We hebben samen met onze chauffeur en gids vervolgens gelunched. Het was de geboorteplaats van onze gids, dus die was redelijk goed bekend overal. Lekker was het weer.
De chauffeur zou ons nog naar de Shaolin Tempel rijden en vervolgens afscheid nemen. En dat hebben we bij de lunch maar meteen gedaan. Hij had een zoontje van 10 zelf. Vertelde ons dat ie het bijzonder vond om ons op al die plekken te mogen begeleiden. Zeker ook bij het kindertehuis. Vervolgens legde hij aan onze gids uit dat we beroemd waren omdat we in de krant stonden. En dat ie aan zijn vrienden op WeChat dit had verteld....die vonden het allemaal te gek....;-)).
Leuke man, heeft ons toch 4 dagen rondgereden.

Gistermiddag naar de Shaolin Tempel gelopen. De bakermat van de Kung Fu. Prachtig! Vele tempels op het terrein met in elke tempel grote Boeddha beelden. Echt een bedevaartsoord.
's Avonds een show bezocht in de bergen van Luoyang, 25 minuten rijden. Een echt natuurtheater....alleen dan net iets anders dan wat wij kennen;-). Een prachtige lichtshow alleen al. Gelukkig was het weer net droog na een fikse onweersbui.
Wauw...zoveel mensen die meedoen...mooie muziek, dans, show, zang, musical met oud en jong, geiten en een ezel. En natuurlijk de kung fu kunst is hier ook de rode draad.

Vandaag stond de hele dag in het teken van Kungfu les. Voor de middag 2,5 uur en na de middag 2 uur. Nou, na het eerste half uur werd ons wel duidelijk dat dit redelijk hoog gegrepen was voor de beginners...
morgen spierpijn wellicht. Maar we hebben alle basic bewegingen van Kung Fu gehad....nu nog onthouden. Dat viel in de les al niet mee.
Erg moeilijk!

De middag sessie hebben we daarom vervolgens maar gecancelled. Dat was geen punt. Het was ook nog eens prachtig weer dus heel jammer om in deze mooie omgeving binnen te zitten vandaag.
Vervolgens hebben we de kabelbaan omhoog gepakt in het Shaolin park en zijn we op prachtige uitzichtpunten gestuit.
De SongYan mountain staat op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Een bijzonder geologisch park. Goed dat we de Kung Fu les hebben laten schieten anders hadden we al dit moois nooit gezien!

Vanavond weer pakken, want morgenvroeg om 7.30 klaar staan met de koffers. Dan volgt er nog een excursie naar de Longmen grotten in Luoyang en na de lunch worden we op de trein gezet naar Xi'an.
In Xi'an gaan we zaterdag het terracotta leger bezichtigen.

Tot de volgende wifi connecties...dat is nog niet overal zo stabiel.
We hebben hier in ons hotelkamertje bij Shaolin heel toevallig wifi, waarschijnlijk omdat we naast de kamer/kantoor van de general manager zitten! Verder is er alleen wifi in de lobby.
Lucky us ;-)).

tot morgen...of overmorgen!

• 28 April 2016 - 21:00

Corry:

Thuis lekker verder gaan met kung fu
    Geweldig geniet er lekker van gr Ons

• 28 April 2016 - 22:07

Ad Vugts:

Hoi Hans, Anita en Rosa-Lin,

Leuk om zo toch een beetje te kunnen zien en lezen wat jullie allemaal mee maken op jullie reis. Het lijkt me geweldig en waarschijnlijk soms ook wel emotioneel maar een ervaring om nooit te vergeten. En ik zie dat de monniken ook aan koningsdag deden in hun oranje-pakken....mis alleen Hans in zijn karate-pakkie.

Geniet er nog van!!

Groetjes, Ad.

• 28 April 2016 - 22:44

Frans En Ans:

Hoi Anita, Hans en Rosa-Lin,
    Wat een verhaal, maar heel mooi om te volgen allemaal.
    groetjes
    Frans en Ans
    Buurtjes om de hoek

• 29 April 2016 - 13:33

Evi:

Hoi Rosalin ik wens jouw heel veel plezier in China en de plantjes groeien goed.
    Groetjes Evi

• 29 April 2016 - 15:50

Opa En Oma Leijten:

Hallo Rosa-Lin Anita en Hans.
    Weer een prachtig verhaal van al het moois dat jullie daar meemaken.
    Heeft onze Rene' toevallig al gereageerd? Want Tanja is intussen geopereerd voor de gal.
    Ze zou vandaag weer naar huis komen.Misschien weten jullie het ondertussen ook wel.
    Dit wou ik maar even doorgeven.We hopen dat jullie nog veel mooie dingen kunnen gaan bewonderen.
    Nog veel plezier en veel groetjes van opa en oma.